سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی و نقد پایان نامه ها

نظر

در این پست می توانید متن کامل این پایان نامه را  با فرمت ورد word دانلود نمائید:نقش مهد کودک و پیش دبستانی در تربیت کودک

 

نقش مهد کودک و پیش دبستانی در تربیت کودک

 

کانون خانواده ، نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن پرورش می یابد و می آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد.

در محیط های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در        الگو دهی به شخصیت کودک افزوده می شود . مهدکودک ، برای بچه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده  دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان  ایفا می کند.

بنابراین برای به ثمر نشستن این نهال های ترد و شکننده و کمک به رشدِ صحیح آنان باید محیطی امن و عاری از هر انحرافی برای تربیت آنان فراهم ساخت.

بسیاری از کودکان با رشد روزافزون تعداد مادران شاغل، بیش از نیمی از روز خود را در مهدها سپری می سازند و رفتارها، ارزش ها و الگوهای بسیاری را از این مکان ها کسب می کنند، حال این مربیان و مسئولان مهدها هستند که باید ضمن عنایت به وظیفه خطیر تعلیم و تربیت ، و بهره گیری از شیوه های مثبت و کارآمد دینی، علمی و روانشناسی ، در ساختن نسل آتی کمر همت ببندند.

اگر مهدها به مکان هایی جز «محل نگهداری» کودکان تبدیل شوند، به عبارت دیگر به وظیفه اصلی خود که جامعه پذیری و تربیت صحیح کودکان و نه صرف نگهداری از آنان، بدل شوند، نسل کارآمد و شایسته ای را تحویل جامعه خواهند داد.

مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی وظیفه آموزش فعالیت های پیش از دبستان و آماده کردن کودک برای ورود به دبستان را بر عهده دارند.

در مهدکودک، خردسالان با فراگیری نقاشی، شعر، سرود، بازی  و … با رویدادها و محیط اطراف خود آشنا   می شوند.کودک رفتارهای مورد پذیرش در جامعه را می آموزد.

کودکانی که دوران کودکی را در مهد می گذرانند بهتر و راحت تر می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و در ارتباطات اجتماعی خود کمتر به مشکل برخورد  می کنند و نسبت به دیگر کودکان به مراتب، جامعه پذیرتر هستند.

مهد برای کودکان به منزله یک محیط کاملاً صمیمی و دوستانه است. لذا تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند.

وجود مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک دریک مجموعه یکی از عواملی است که در رشد و پرورش کودک

 مؤثر می باشد. زیرا کودک پیش دبستانی خود را بعنوان ارشد آن مجموعه می داند و همین امر باعث تقویت

اعتماد به نفس کودک می گردد. سایر مزایای این مورد نیز بسیار است.

آموزش های پیش از دبستان فرصتهائی برای فعالیتهای فردی و گروهی نظیر: بازی، نقاشی، سرود، کتابخوانی، آزمایشهای ساده، فعالیتهای اجتماعی و … را به کودک داده و سعی میکند با ارائه مفاهیم مختلف علمی،فرهنگی،مذهبی،اجتماعی و اطلاعات مورد نیازدیگر، جهت انجام فعالیتهای دبستانی، کودکان را آماده ورود به مدرسه نماید

رئوس برنامه ها:

 

 1)  آموزش مفاهیم علوم دینی                              2)  آموزش واحد کار                   

 

3 )  آموزش ورزش                                              4)   آموزش تابلوهای روزانه   

 

5)  آموزش مفاهیم ریاضی، لوحه و زیرلوحه                  6)      فعالیتهای فوق برنامه و ..

 

 * مفاهیم علوم دینی:

 

 هدف از آموزش این مفاهیم آشنائی کودکان با مسائل دینی می باشد. مفاهیم علوم دینی شامل مراحل زیر است:

 

  الف) آموزش سوره های قرآن                                                ب) آموزش احادیث و روایات  

 

  ج) آموزش نماز و آداب آن                                                      د) آموزش اصول و فروع دین              

 

 هو) آشنائی با برخی پیامبران و سرگذشت زندگی آنان                و) آشنائی با ائمه معصومین   

‌* آموزش واحد کار:

هر هفته موضوعی بعنوان واحد کار مطرح می شود و آموزش داده می شود. هدف از آموزش این واحد کار نیز، آشنائی کودکان با مسائل و مشاغل محیط خود است و موضوع مطرح شده از طریق ( بازی (شامل : بازیهای تقلیدی، گروهی، نمایشی و … ( فعالیتهای اساسی (شامل: مشاهده، بحث و گفتگو، نکات ایمنی، بهداشتی، مذهبی، اجتماعی، زبان آموزی و … (هنرهای دستی (شامل: کاردستی با کاغذرنگی و چسب، نقاشی با مداد رنگی، ماژیک، گواش و شکل سازی با خمیر و گل سفال و) … فعالیتهای هنری ( شامل : شعر و سرود ، ضرب المثل، نمایش و…   و قصه و داستان به کودکان آموزش داده می شود تا همه جوانب موضوع مطرح گردد.

* آموزش ورزش:

این آموزش که روزانه و همراه با شعرهای مربوطه انجام می گیرد و شامل نرمش، سرود صبحگاهی و … می باشد ، به کودکان می آموزد که اینگونه فعالیتهای روزانه باعث ایجاد انرژی، طراوت و شادابی و نیز باعث تقویت اندام های مختلف بدن می شود.

* تابلوهای روزانه:

این تابلوها باعث ایجاد شور و شوق و افزایش تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری در کودک می شود. زیرا در هر روز یک کودک مسئولیت این تابلوها را بعهده دارد و نهایتاً خواسته یا ناخواسته مجبور می گردد تا در خصوص این تابلوها ایفای نقش نماید. این تابلوها شامل: تابلوی حضور و غیاب، تقویم روزانه، برنامه های روزانه، تقسیم مسئولیتها و تابلوی کاردستی یا نقاشی می باشد.

* آموزش مفاهیم ریاضی, لوحه و زیرلوحه:

شناخت مفهوم عدد و یادگیری شمارش اعداد ، در کنار آموزشهای واحدکار، آموزشهای تصویری موضوع مطرح شده در هر هفته از طریق تصاویر رنگی(لوحه) نیز انجام می گیرد تا تأثیرپذیری آموزشها صدچندان شود. همچنین برخی از علائم (زیرلوحه) که در جهت آمادگی کودک برای نوشتن می باشد, نیز به آنها آموزش داده می شود.

* فعالیتهای فوق برنامه:

جهت تنوع و یکنواخت نبودن محیط آموزشی و جذب آنها و نیز نوعی آموزش دینی به مناسبتهای مختلف مذهبی و نیز سالگرد تولد کودکان مراسم های شادی نیز برپا می گردد.

جهت تفریح و سرگرمی نیز علاوه بر استفاده از امکانات تفریحی داخل مهدکودک, کودکان به پارکها و بوستانها, سینما, تئاتر, نمایشگاه و … برده می شوند. همچنین در خصوص موضاعات مطرح شده در هر هفته در صورت نیاز به محلهای مربوطه برده می شوند تا از طریق مشاهده مستقیم, درک و فهم آن مسائل آسان تر گردد مانند بازدید از آتش نشانی. تشکیل کلاسهای زبان انگلیسی, کار با سفال برای کودکان, تشکیل کلاسها و جلسات آموزشی بعنوان مشاوره جهت راهنمائی مادران نیز از دیگر برنامه های این مرکز, بعنوان فعالیتهای فوق برنامه می باشد.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

فایل ها برای اینکه حجم آنها پایینتر شود وراحتتر دانلود شوند با فرمت rar یا zip فشرده شده و پسوردگذاری شده اند. پسورد همه فایل های این سایت یکسان است.

برای دریافت پسورد فایل اینجا کلیک کنید

نقش مهد کودک و پیش دبستانی در تربیت کودک

 

مطالب مشابه را هم ببینید

141985615752731

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه ، تحقیق ، پروژه و مقالات دانشگاهی در رشته های مختلف است. مطالب مشابه را هم ببینید یا اینکهبرای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینیدفروش آرشیو پایان نامه روی دی وی دی 

aca@ 

academicbooks@